Leegstand?! Leegstand?!
Er is in Nederland, vooral in het Westen, grote woningnood en er zijn veel leegstaande huizen. Hoe kan dit? Waarom wordt hier niets aan gedaan? Dit gegeven roept bij woningzoekenden veel ergernis en frustratie op. Daarbij ontstaat er ook nog een ander probleem namelijk dat leegstaande huizen of panden uitnodigen tot inbraak, vernieling of illegale bewoning. Ze kunnen ‘gekraakt’ worden en probeer deze krakers er dan maar weer eens uit te krijgen. Dat gaat niet “zonder slag of stoot”(not without a struggle). Leegstand is achteruitgang en het wordt er allemaal niet beter op.

Ik heb getwijfeld of ik over dit onderwerp zou gaan schrijven. Ik loop hier al een tijdje mee rond. Toch denk ik dat het goed is dit met jullie te delen. Leegstand, je hart leegmaken is ook een fenomeen wat je vaak hoort in deze tijd. Mensen zijn op zoek naar zingeving en rust in hun leven. Mystieke ervaringen, spiritualistische gedachten, meditatieve technieken te over. Een zegen of een gevaar? De oorsprong van dit alles ligt in de Oosterse religies. Het Christelijk geloof vertelt Het andere Verhaal. Jezus zegt: ”Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal je rust geven”. “Ik Ben de Weg, de Waarheid en Het Leven”. Laat geen andere ‘goden’ toe in je leven, in je hart. Je hart is het centrum van “je zijn”. “Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven (spreuken 4: 23)”. Bescherm je hart, maak het niet ‘leeg’. Hou opruiming, gooi het negatieve, het verkeerde eruit maar blijf met je ziel en geest in je hart wonen. Laat je niet ‘overnemen’, kraken.

Meditatie en alles wat hieronder valt ‘lijkt’ in het begin te helpen. Maar pas op voor je het weet zit je gevangen in een web en kom je er niet meer van los. Je hebt geluisterd, gehoorzaamd en je neergebogen voor ‘de verkeerde kant’. “Nou…. is dat niet een beetje overdreven?” hoor ik zeggen. Kijk eens om je heen, het kwaad, de tegenstander van God is in deze wereld. Waarom denk je anders dat er zoveel ellende is? De duivel probeert in ons menselijk denken door te dringen. Hij wil ons van God af hebben en ons de vernieling in helpen. Hij is dé leugenaar. Vertrouw niet iedere (tijds) geest. Toets alles en behoudt het goede. Beproef ‘de geesten’ of ze uit God zijn. Vraag de Heer om onderscheidingsvermogen.

Er bestaat ook geen christelijke meditatie. Tijd voor God maken, bidden, bijbel lezen is geen meditatie. Toen Jezus hier op aarde was bracht Hij veel tijd door met Zijn Vader. Hij trok Zich dan terug en richtte Zich op God. Daarbij gebruikte Hij geen methoden of technieken om Zijn denken, Zijn hart, leeg te maken. Dat lees ik nergens in de bijbel. Geen mystieke ervaringen. Hij hoefde Zich ook niet te verbinden met Zijn innerlijke Zelf. Hij heeft nooit tegen Zijn leerlingen gezegd dat ze moesten mediteren. Wat wel? Bidden, contact zoeken met God en luisteren naar Gods woorden. Ze raakten hierbij niet in trance, traden niet buiten zichzelf. Ze luisterden naar wat Jezus hun leerde en leerden van Hem ook het Onze Vader waarbij God centraal staat.  Meditatie is ten diepste op jezelf gericht. Overpeinzen, overdenken van het Woord is gericht op Jezus en Gods Koninkrijk. Laat je leiden door Hem, door het Woord.

Wees nuchter en waakzaam. De duivel ‘brult’ wel maar dit is veel uiterlijk vertoon. Laat je niet imponeren. Jezus staat boven hem. Er staat zeker 365 keer in de bijbel: “Wees niet bang”. Wees nuchter, sta met je beide benen op de grond en blijf nadenken. Laat je niet meevoeren door een gevoel. Gebruik je verstand bij je gevoel. Wees ook waakzaam. Weest op je hoede, alert. Het kwaad manifesteert zich ook op een sneaky manier. Als een listige stiekemerd.

Krijg kennis van de Bijbel. Zonder kennis geen vaste grond onder je voeten waarop je kan bouwen. Leer God, leer Jezus kennen. Zoek met jouw geest, Gods Geest, het Koninkrijk van God. Keer je om, erken tegenover de Heer dat je verkeerd zit en ontvang vergeving. Kies voor Jezus. Hij ‘neemt je niet over’. Hij houdt van je. Hij komt erbij in je hart. Hij wil met je samenwerken.

Pas op voor leegstand! Laat je hart niet leegstaan zodat het gekraakt kan worden. Maak ‘schoon schip’ in je harts-huis en laat je vullen. Voor het eerst of opnieuw door Hem die Het Leven is.

Groet Hélène Vellekoop-Lange
 
terug